Last edited on 2005-01-17 12:23:11 by stolfi

Low-cost 3D imaging for ceramics fragments - Images

2. Three-dimensional shape acquisition project

The following images were acquired as part of a CNPq research project, coordinated by Helena, which aims at extending the fragment re-assembly techniques to three-dimensional fragments.

All images were taken by Helena, with a Sony mavica CD-300 camera with 2048 por 1536 resolution (3.0 megapixel) and built-in 156M CD-R recorder. The fragments were imaged without flash, with minimum aperture for maximum sharpness and depth of field), automatic focusing, with digital zoom and image enhancement disabled. A tripod and the buil-in 5 sec. timer were used to reduce camera vibrations. Lighting was provided by three tabletop lamps with 50W halogen lightbulbs. all equipment was paid for by CNPq , for about R$ 5,000.

At the National Museum

The following images were obtained at the National Museum (Museu Nacional, MN) in Quinta da Boa Vista, Rio de Janeiro, during initial discussion with the archaeological curator, Dra. Tânia Lima. The objects date from the colonial period (after 1500) and were recently recovered at the site of the Imperial Palace, in downtown Rio.

At the Brazilian Archaology Institute

The Brazilian Archaology Institute (Instituto de Arqueologia Brasileira, IAB) is a non-governmental, non-profit organization, located at the Capão do Bispo, a colonial farm house in the city of Rio (Del Castilho district). Mos of the images for the re-assembly project were acquired at that place. fragmentos para o projeto de reconstrução. O depósito (e sede oficial) do IAB fica numa fazenda em Vilar dos Teles (perto de Belford Roxo, RJ). Nessa sede a Profa. Helena fotografou algumas peças inteiras, apenas para ilustração.

Onde não houver indicação em contrário, todos fragmentos de cerâmica abaixo são originários do sítio arqueológico pré-cabralino do Caju, perto de Campos, no Rio de Janeiro. Foram excavados há alguns anos por uma equipe do IAB, sob a direção dos Drs. Ondemar Dias e Paulo Seda. No decorrer do projeto, foram fotografados cerca de 400 fragmentos, que representam apenas uma pequena fração do total recuperado nesse sítio.

Segundo o IAB, os artefatos em questão datam aproximadamente do século IX da nossa era, e pertencem à tradição cerâmica Una, encontrada em Minas e no Rio de Janeiro. Pelo menos parte dos fragmentos fotografados provém de urnas funerárias. As urnas eram enterradas de boca para baixo; algumas foram parcialmente descobertas pela erosão e tiveram sua parte exposta danificada, o que explica os "vasos sem fundo" que aparecem em algumas imagens.