Add to Calendin 2017-06-23 00:00:00 2017-06-23 00:00:00 An Antipattern Documentation about Misconceptions related to an Introductory Programming Course in C This work is a partial report related to the development and assessment of a Concept Inventory to Introductory Programming Courses.  A Concept Inventory is a set of multiple-choice questions that address specific misunderstandings and misconceptions of the students. In previous works, through instructor interviews, exam analysis, an online pilot test and interviews with students, we identified a list of 33 misconceptions related to 7 programming topics in C language. On this report we describe each one of these misconceptions, following  an antipattern template composed by: identification (a label to identify the misconception); name; description; rationale (the reason why we hypothesise the misconception happens); consequences; detection (where and how the misconception appears); and improvement (how to prevent the misconception). Auditório do IC3 Auditório do IC3 Auditório do IC3 America/Sao_Paulo public
Auditório do IC3
Ricardo Caceffo
Descrição

Sobre o Palestrante

Ricardo Caceffo é atualmente pós-doutorando no Instituto de Computação da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), com bolsa de pesquisa da FAPESP.  Recebeu o título de bacharel (2006), mestre (2009) e doutor (2015) em Ciência da Computação pela mesma universidade. Antes de ingressar na carreira acadêmica, trabalhou em empresas de tecnologia como Embrapa Informática Agropecuária (CNPTIA), Matera, Ci&T e Instituto de Pesquisas Eldorado. Em 2009 foi finalista da competição Imagine Cup, organizada pela Microsoft no Cairo/Egito. Foi docente convidado da disciplina MC102 no primeiro semestre de 2015 e da disciplina MC001 no primeiro semestre de 2017. Realizou no período de Outubro de 2015 a Setembro de 2016 estágio na University of British Columbia (UBC) no Canadá, pelo programa Bolsa Estágio em Pesquisa no Exterior (BEPE) da FAPESP.